Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Giemlicach otrzymała certyfikat jakości nauczania i uczenia się uczniów przyznawany szkołom przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko - Amerykańską Fundację Wolności za pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami dobrego nauczania i wprowadzanie praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli. Certyfikat jakości nauczania został wręczony w dniu 23 lutego 2017 r, podczas spotkania w którym uczestniczyli dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, uczniowie szkoły oraz zaproszeni goście: Przewodnicząca Rady Gminy Bożena Daszewska, radni: Bożena Tarasiuk, Alicja Benedyk, Dorota Zwolak, Henryk Zięba, sołtys wsi Giemlice Barbara Włodarczyk. W 2012 roku szkoła przystąpiła do programu „Szkoła Ucząca się - Rozwijanie Uczenia się i Nauczania”. Realizacja programu przebiegała w dwóch etapach: na poziomie podstawowym „Ocenianie kształtujące w szkole uczącej się” i na poziomie zaawansowanym „Rozwijanie uczenia się i nauczania”. Na poziomie pierwszym szkoła poznawała i wprowadzała do swojej codziennej pracy z uczniami podstawowe elementy oceniania kształtującego: cele lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną, pytania kluczowe i techniki zadawania pytań, ocenę koleżeńską, samoocenę. Poziom zaawansowany koncentrował działania na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach, kursach internetowych, warsztatach regionalnych oraz wymieniali się doświadczeniami na platformie edukacyjnej. Mieli możliwość przyglądania się sobie i uczniom oraz doskonalenia własnych działań zmierzających do motywowania uczniów do nauki oraz wdrażania do współpracy i samodzielnego poszukiwania. W celu podsumowania efektów czteroletniego wdrażania strategii oceniania kształtującego w pracy z uczniami szkoła otworzyła po raz kolejny swoje drzwi dla innych, by pokazać sposób na „dobre uczenie”. W trakcie „Panelu koleżeńskiego” zaproszeni goście (dyrektorzy szkół i nauczyciele Szkół Uczących Się) poznawali dobre praktyki szkoły oraz brali udział w dyskusji na temat dobrego uczenia się i nauczania. Lekcje, w których uczniowie uczestniczyli, potwierdziły, że szkoła, pracując strategiami oceniania kształtującego i wykorzystując nowe technologie, buduje atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Obserwacje były prowadzone w czasie spaceru edukacyjnego, który stanowił pierwszą część wizyty panelowej w szkole i objął 15-minutowe fragmenty sześciu lekcji: języka polskiego w kl. IV, języka angielskiego w kl. V, przyrody w kl. VI i edukacji wczesnoszkolnej. W oparciu o dowody zebrane w czasie spaceru edukacyjnego oraz wyniki rozmów z nauczycielami i uczniami zostały zdiagnozowane standardy pracy funkcjonujące w szkole. Obok obserwacji lekcji, drugim z centralnych wydarzeń spotkania, była dyskusja w formule World Café dotycząca tematów:
Dzięki wprowadzanym elementom oceniania kształtującego szkoła od lat utrzymuje stały, wysoki poziom nauczania i uczenia się, a źródłem sukcesów w realizacji wyznaczonych celów jest zgrany zespół i skuteczna współpraca z organem prowadzącym oraz rodzicami. Zapraszamy do galerii zdjęć >> Załącznik
|